دوره 2، شماره 2 - ( 4-1402 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 32-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafaei H, Ostadtaghizadeh A, Khorasani-Zavareh D, Hirshon J M, Nematollahi S, Mirhaghi A H et al . Comparison of Two Guidelines for Road Traffic Crash Bystanders: A Randomized Controlled Simulation Study. Journal title 2023; 2 (2) :21-32
URL: http://jrhms.thums.ac.ir/article-1-76-fa.html
مقایسه دو راهنما برای شاهدین حوادث رانندگی جاده ای: یک مطالعه شبیه سازی تصادفی کنترل شده. عنوان نشریه. 1402; 2 (2) :21-32

URL: http://jrhms.thums.ac.ir/article-1-76-fa.html


چکیده:   (8 مشاهده)
مقدمه: شاهدین حوادث ترافیکی می توانند با راهنمایی اعزام کننده های فوریت های پزشکی کمک های اولیه را به افراد آسیب دیده ارائه دهند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر دستورالعمل اعزام‌کننده فوریت‌های پزشکی بر راهنمایی افراد حادثه دیده در صحنه حادثه ترافیکی، برای ارائه کمک‌های اولیه در یک شبیه‌سازی انجام شد.
روش: نویسندگان دو مجموعه از دستورالعمل‌ها را برای اعزام‌کننده‌های اورژانس به منظور ارائه کمک‌های اولیه برای تصادفات ترافیکی جاده‌ای در یکی از شهرهای ایران، مقایسه کردند.  یک "راهنمای گام به گام"  (SBSG) و یک "راهنمای تصادفات تصادفات جاده ای" (RTCBG) به کار گرفته شد. به دو اعزام کننده با حداقل یک سال سابقه کاری راهنمای SBSG و به دو اعزام کننده دیگر راهنمای RTCBG در طی 3 ساعت آموزش داده شد.  64 فرد داوطلب تلاش کردند کمک های اولیه را در شبیه سازی های RTC ارائه دهند، که به طور تصادفی توسط اعزام کنندگان آموزش دیده با SBSG یا RTCBG به آنها توصیه می شد.
یافته‌ها: 30 نفر در گروه RTCBG و 31 نفر در گروه SBSG بودند. از نظر پیامد اصلی مطالعه، نمره کل شرکت کنندگان در گروه RTCTBG بالاتر از گروه SBSG بود (میانگین: 56.60 در مقابل 44.06، P <0.001). در کمک های اولیه، اقدامات احتیاطی استاندارد (میانگین: 3.40 در مقابل 1، P <0.001)، حفاظت از راه هوایی (میانگین: 2.43 در مقابل 1، وضعیت بهبودی هاینس (میانگین: 2.57 در مقابل 1، P <0.001)، تخلیه سریع (میانگین: 2.13 VS 1) ، P <0.001)، آتل بندی (میانگین: 3.10 در مقابل 1، P <0.001)، مدیریت صحنه (میانگین: 2.90 در مقابل 1، P <0.001)، حرکت (میانگین: 2.93 در مقابل 2.58، P = 0.04)، گروه RTCTBG امتیاز بالاتری نسبت به گروه SBSG کسب کرد (جدول 2). تفاوت معنی داری بین دو گروه از نظر دقت انجام حفاظت راه هوایی، وضعیت بهبودی هاینس، تخلیه سریع، مدیریت صحنه، آتل بندی، و اقدامات احتیاطی استاندارد p <0.001 مشاهده شد. تفاوت بین دو گروه از نظر زمان اجرا P <0.001 معنی دار بود.
بحث: افراد داوطلبی که توسط یک اعزام کننده با راهنمای RTCBG هدایت شدند، به طور متوسط ​​بهتر از افرادی بودند که توسط اعزام کننده با راهنمای SBSG آموزش داده شده بودند. کیفیت اجرای کمک های اولیه در شرکت کنندگان با راهنمای RTCBG بالاتر بود. RTCBG می تواند امتیاز کیفی شرکت کنندگان را در صحنه تصادف ترافیکی شبیه سازی شده با هدایت بهتر آنها در مقایسه با SBSG بهبود بخشد.
کلمات کلیدی: حوادث ترافیکی جاده ای، شاهدین، شبیه سازی، اعزام فوریت های پزشکی


 
متن کامل [PDF 1117 kb]   (10 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/23 | پذیرش: 1404/3/5 | انتشار: 1404/4/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به Journal of Research in Health and Medical Sciences می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Research in Health and Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb