هوش هیجانی یکی از عوامل کلیدی در تعیین موفقیت در حوزههای حرفهای و اجتماعی است که با توانایی درک، تنظیم و استفاده مؤثر از هیجانات مشخص میشود. هویت حرفهای نیز بهعنوان یکی از مفاهیم اساسی در مراقبتهای بهداشتی، بازتابی از درک فرد از نقشها، ارزشها و اهداف حرفهای خود است.
این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و هویت حرفهای در تکنولوژیستهای اتاق عمل و بیهوشی شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد. هدف از این پژوهش، ارائه بینشهایی برای ارتقای شایستگیهای حرفهای این گروه از کارکنان پزشکی است.
این مطالعه همبستگی شامل 230 تکنولوژیست اتاق عمل و بیهوشی از بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بود. شرکتکنندگان پرسشنامه جمعیتشناختی، پرسشنامه هویت حرفهای و پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 24 و با بهرهگیری از آمار توصیفی و آزمونهای استنباطی، شامل همبستگی پیرسون و اسپیرمن، بسته به نرمال بودن دادهها، تحلیل شدند.
میانگین سن شرکتکنندگان 32.74 ± 6.64 سال بود که 48 درصد مرد و 52 درصد زن بودند. هوش هیجانی (میانگین نمره: 101.73 ± 13.02) و هویت حرفهای (میانگین نمره: 55.95 ± 12.77) ارتباط مثبت معناداری نشان دادند (p<0.001). ابعاد هوش هیجانی، از جمله خودانگیزشی، خودآگاهی، خودکنترلی، همدلی و مهارتهای اجتماعی، با جنبههای مختلف هویت حرفهای نظیر تصویر شخصی حرفهای، مقایسه اجتماعی و مدلسازی اجتماعی ارتباط معناداری داشتند. قویترین ارتباط میان مهارتهای اجتماعی و مدلسازی اجتماعی مشاهده شد (ρ=0.302).
یافتهها بر نقش اساسی هوش هیجانی در شکلگیری هویت حرفهای در تکنولوژیستهای اتاق عمل و بیهوشی تأکید دارند. تقویت هوش هیجانی از طریق برنامههای آموزشی هدفمند میتواند هویت حرفهای را بهبود بخشد و به عملکرد شغلی بهتر و کیفیت بالاتر مراقبت منجر شود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() | این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |