Bakhshi M, Esmaeili A, Asadi F, Rajabi E, Hosseinzadeh M, Ahmadi Chenari H. Assessing the Relationship between the Role of Professional Identity and Spiritual Intelligence in the Level of Drug Addiction in Students of Birjand University of Medical Sciences. Journal title 2023; 2 (2) :41-50
URL:
http://jrhms.thums.ac.ir/article-1-79-fa.html
چکیده: (17 مشاهده)
مقدمه و هدف: مصرف مواد مخدر در ســالهای اخیــر در بیــن دانشــجویان دانشــگاهها ســیر پیشرونــده ای داشــته اســت. این مطالعه با این هدف تعیین رابطه نقش هویت حرفه ای و هوش معنوی در میزان گرایش به مواد مخدر در دانشجویان پزشکی علوم پزشکی بیرجند انجام شد.
مواد و روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی میباشد. جامعــه آمــاری پژوهــش دانشــجویان رشته پزشکی عمومی دانشــگاه علوم پزشکی بیرجند در ســال تحصیلــی 1402-1401 بودند که تعداد 170 نفر انتخاب شدند. پس از کسب رضایت آگاهانه از افراد، علاوه بر پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، دانشجویان مقیـاس هوش معنـوی کینگ، پرسشنامه هویت حرفه ای پزشکان جیم کراسلی و پرسشـنامه گرایـش بـه مـواد مخدر را تکمیل کردند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 22 و روش های آمار توصیفی شامل شاخص های مرکزی و پراکندگی و آزمون اسپیرمن و من ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد.
یافتهها: در این مطالعه میانگین نمره هویت حرفه ای 1.46± 25.71 ، هوش معنوی 6.62±36.09 و گرایش به مواد مخدر 3.66 ±39.71 بدست آمد. براساس نتایج متغیر هوش معنوی و ابعاد آن ارتباط معنی داری با گرایش به مواد مخدر ندارند 0/05) <P). اما متغیر هویت حرفه ای ارتباط معنی داری با میزان گرایش به مواد مخدر دارد (P=0/02)و بر اساس ضریب همبستگی 6/0- رابطه معکوس دارد یعنی با بالا رفتن هویت حرفه ای میزان گرایش به مواد مخدر کمتر میشود.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حال حاضر هویت حرفهای باعث کاهش گرایش دانشجویان پزشکی به مواد مخدر میشود لذا توجه به چگونگی شکل گیری هویت حرفهای از طرف برنامه ریزان آموزش علوم پزشکی دارای اهمیت فراوانی میباشد. همچنین اگرچه رابطه هوش معنوی با میزان گرایش به مواد مخدر در این پژوهش معنی دار نشد اما ضریب همبستگی معکوس و خفیفی نشان داد که لازم است جهت تقویت این جنبه از هوش در دانشجویان پزشکی با توجه به بحث اخلاق در پزشکی توجه بیشتر شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/11/8 | پذیرش: 1404/3/20 | انتشار: 1404/4/17