Ranjbar H, Mahdizadeh F, Mahdizadeh F. Iranian nursing and midwifery students' attitudes towards information and communication technology: A Cross-sectional Study. Journal title 2022; 1 (2) :34-41
URL:
http://jrhms.thums.ac.ir/article-1-36-fa.html
رنجبر حسین، مهدی زاده فائزه، مهدی زاده فاطمه. نگرش دانشجویان پرستاری و مامایی ایرانی در رابطه با فناوری اطلاعات و ارتباطات سلامت : یک مطالعه مقطعی. عنوان نشریه. 1401; 1 (2) :34-41
URL: http://jrhms.thums.ac.ir/article-1-36-fa.html
، fatemeh.994475@gmail.com
چکیده: (2022 مشاهده)
مقدمه و هدف: درک و نگرش دانشجویان پرستاری و مامایی در رابطه با فناوری اطلاعات و ارتباطات سلامت نقش مهمی در استفاده یا عدم استفاده آنان از این فناوری ها در فعالیت های آموزشی و عملکرد بالینی دارد. با این وجود، اطلاع اندکی در این زمینه در دسترس است. مطالعه حاضر با هدف تعیین نگرش دانشجویان پرستاری و مامایی ایرانی در رابطه با فناوری اطلاعات و ارتباطات سلامت انجام شد.
روش: یک مطالعه مقطعی با مشارکت 180 نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی ایرانی به روش تصادفی طبقه ای در فاصله زمانی اکتبر تا دسامبر 2021 انجام شد. داده ها با استفاده از فرم اطلاعات فردی و پرسشنامه استاندارد سنجش نگرش دانشجویان پرستاری و مامایی در رابطه با تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات سلامت جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 تحلیل شد.
نتایج: اکثریت مشارکت کنندگان 127(6/96%) نگرش مثبت به فناوری اطلاعات و ارتباطات سلامت داشتند. تحلیل زیر مقیاس نشان داد بالاترین نمره(22/16±72/84) مربوط به ارزش مراقبت از طریق تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، و کمترین آن مربوط به بهره وری کار در استفاده از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات(84/13±30/55) بود. دانشجویان با معدل بالاتر نگرش مثبت تری به زیر مقیاس " ارزش مراقبت از طریق تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات" (p<0.001) و "آموزش مهارت های تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات"( p=0.007) داشتند. ارتباط مستقیم و قوی بین زیر مقیاس های "ارزش مراقبت از طریق تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات" با "آموزش مهارت های تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات" rs=0.699, P<0.001)) و نیز" آموزش مهارت های تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات" با "اعتماد به نفس در استفاده از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات" rs=0.546, P<0.001)) وجود داشت.
نتیجه گیری: گرچه، نگرش دانشجویان نسبت به فناوری اطلاعات و ارتباطات سلامت مثبت بود، اما "اعتماد به نفس آنان در مواجهه با فناوری" و "بهره وری کار با فناوری" پایین بود. از این رو مربیان باید بر بهبود آموزش مهارت های فناوری اطلاعات و ارتباطات سلامت به منظور تقویت نگرش های دانشجویان نسبت به فناوری و افزایش اعتماد بنفس و بهره وری کار در مواجهه با فناوری اطلاعات و ارتباطات در امر یادگیری و عملکرد های بالینی تمرکز نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/1/28 | پذیرش: 1401/5/18 | انتشار: 1401/2/11