دوره 1، شماره 4 - ( 10-1401 )                   جلد 1 شماره 4 صفحات 39-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi Z, Shafaee H, Vafaeinezhad R, OstadTaghizadeh A, Asadi M, Hedjazi A. Eleven Year Trend of Road Traffic Accident Mortality and Related Factors in Northeast Iran (2006–2016). Journal title 2022; 1 (4) :33-39
URL: http://jrhms.thums.ac.ir/article-1-58-fa.html
روند یازده ساله مرگ و میر تصادفات جاده ای و عوامل مرتبط با آن در شمال شرق ایران (1385-1395). عنوان نشریه. 1401; 1 (4) :33-39

URL: http://jrhms.thums.ac.ir/article-1-58-fa.html


چکیده:   (148 مشاهده)
مقدمه: هر ساله حوادث ترافیکی جاده ای ۱.۲ میلیون نفر را در سراسر جهان می کشد. مرگ ها، آسیب ها و معلولیت های ناشی از توافقنامه های تجارت منطقه ای نگرانی های جدی بهداشت عمومی هستند که به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته اند. این مطالعه با هدف تعیین روند ۱۱ ساله مرگ و میر RTA و عوامل مرتبط انجام شده است.
روش ها: این یک مطالعه توصیفی - تحلیلی بود. داده های مرتبط از سازمان پزشکی قانونی به دست آمد. تمام داده ها براساس طبقه بندی و کدگذاری علل مرگ ICD۱۰ بودند. اطلاعات توصیفی متغیرها با استفاده از بسته نرم افزاری SPSS تحلیل شدند. (۲۲). نمودار روند و تابع پیش بینی نیز با استفاده از بسته نرم افزاری مایکروسافت اکسل ۲۰۱۳ پیش بینی شدند. متغیرهای تحقیق شامل متغیرهای زمینه ای، محل تاثیر، محل تصادف (شهری یا غیر شهری)، مکانیزم تصادف، وضعیت متوفی، محل مرگ، زمان تصادف و مرگ، نوع وسیله نقلیه و علت نهایی مرگ بود.
نتایج: در مجموع ۱۶۷۸۹ نفر شامل ۱۲۷۰۹ نفر (۷۵.۷ ⁇)مرد و ۴۰۸۰ نفر (۲۴.۳ ⁇)زن جان خود را از دست دادند. میانگین سن متوفی ۳۸.۶۴ ⁇ ۲۲.۲۸ بود. حدود نیمی از افراد در صحنه جان باختند. بیشتر کشته ها در میان رانندگان و پس از آن مسافران و عابران پیاده بودند. تابع پیش بینی روند نزولی مرگ و میر در RTA را در پنج سال آینده (از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰)پیش بینی می کند. بین محل جراحت و علت مرگ رابطه معنی داری وجود داشت (p ⁇ ۰.۰۰۱). در سر و صورت و قفسه سینه و شکم، علت اصلی مرگ ضربه به سر و خونریزی بود و در مورد ضربه به سر، علت اصلی مرگ خونریزی بود. در سال های اولیه مطالعه، علت مرگ عمدتا خونریزی و در سال های اخیر، جراحات سر بود.
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که علی رغم افزایش جمعیت و تعداد وسایل نقلیه، میزان مرگ و میر ناشی از RTA کاهش یافته است و به این کار ادامه خواهد داد. با این حال، به دلیل علل چند عاملی مرگ و میر ناشی از توافقنامه های تجارت منطقه ای، سیاست های قابل توجهی باید برای بهبود بهداشت و ایمنی عمومی مورد تجدید نظر قرار گیرند.
متن کامل [PDF 882 kb]   (80 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/11/3 | پذیرش: 1403/7/11 | انتشار: 1403/7/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به Journal of Research in Health and Medical Sciences می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Research in Health and Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb