چکیده: (12 مشاهده)
مقدمه: در طول همه گیری ، افراد با خطرات مختلف سلامتی روبرو می شوند یکی از عوامل موثر هوش هیجانی میباشد. عوامل بسیاری برروی هوش هیجانی موثرند یکی از عوامل موثر سواد سلامت میباشد.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی همبستگی است برروی250 بیمار مبتلا به covid19 در بیمارستان خاتم الانبیا سلماس در سال 1400 که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند، صورت گرفت. ابزار پژوهش پرسشنا مه جمعیت شناسی، سواد اطلاعاتی و هوش هیجا نی بود، پرسشنامه اول مربوط به مشخصات فردی بیماران ، پرسشنامه دوم جهت سنجش سواد سلامت عملکردی بزرگسالان(TOFHLA) استفاده شد، پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ بدست آمد. پرسشنامه هوش هیجانی برادبری – گریوز پایایی این پرسشنامه را با استفاده از روش آلفای کرونباخ سنجیده و ضریب پایایی آن را 83/0 بود. داده های جمع آوری شده به کمک نرم افزار و از آمار توصیفی شامل توزیع فراوانی نسبی و مطلق برای توصیف داده ها در افراد مورد مطالعه استفاده شد و جهت بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون کای اسکوئر و همبستگی اسپیرمن استفاده شده است.
یافته ها:نتایج نشان داد ارتباط معنا داری بین متغیرهای جنس ، تاهل و تحصیلات با سواد سلامت نشان داد اما بین متغیر درآمد ، سن و سابقه بیماری COVID در خانواده ارتباط معناداری با سواد سلامت دیده نشد. بین سواد سلامت و هوش هیجانی، همبستگی آماری معنی داری وجود دارد. آزمون همبستگی اسپیرمن بین سطوح هوش هیجانی و سواد سلامت ارتباط معناداری وجود دارد. ضریب همبستگی اسپیرمن بیشترین همبستگی را در خودآگاهی و کمترین همبستگی را در مدیریت روابط نشان داد.
نتیجه گیری: در این مطالعه بین هوش هیجانی وسواد سلامت رابطه وجود دارد. با توجه به اهمیت سوادسلامت برای کنترل بیشتر هوش هیجانی،برنامه هایی در جهت بهبود سوادسلامت و هوش هیجانی، صورت پذیرد.
vvvvvمقدمه: در طول همه گیری ، افراد با خطرات مختلف سلامتی روبرو می شوند یکی از عوامل موثر هوش هیجانی میباشد. عوامل بسیاری برروی هوش هیجانی موثرند یکی از عوامل موثر سواد سلامت میباشد.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی همبستگی است برروی250 بیمار مبتلا به covid19 در بیمارستان خاتم الانبیا سلماس در سال 1400 که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند، صورت گرفت. ابزار پژوهش پرسشنا مه جمعیت شناسی، سواد اطلاعاتی و هوش هیجا نی بود، پرسشنامه اول مربوط به مشخصات فردی بیماران ، پرسشنامه دوم جهت سنجش سواد سلامت عملکردی بزرگسالان(TOFHLA) استفاده شد، پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ بدست آمد. پرسشنامه هوش هیجانی برادبری – گریوز پایایی این پرسشنامه را با استفاده از روش آلفای کرونباخ سنجیده و ضریب پایایی آن را 83/0 بود. داده های جمع آوری شده به کمک نرم افزار و از آمار توصیفی شامل توزیع فراوانی نسبی و مطلق برای توصیف داده ها در افراد مورد مطالعه استفاده شد و جهت بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون کای اسکوئر و همبستگی اسپیرمن استفاده شده است.
یافته ها:نتایج نشان داد ارتباط معنا داری بین متغیرهای جنس ، تاهل و تحصیلات با سواد سلامت نشان داد اما بین متغیر درآمد ، سن و سابقه بیماری COVID در خانواده ارتباط معناداری با سواد سلامت دیده نشد. بین سواد سلامت و هوش هیجانی، همبستگی آماری معنی داری وجود دارد. آزمون همبستگی اسپیرمن بین سطوح هوش هیجانی و سواد سلامت ارتباط معناداری وجود دارد. ضریب همبستگی اسپیرمن بیشترین همبستگی را در خودآگاهی و کمترین همبستگی را در مدیریت روابط نشان داد.
نتیجه گیری: در این مطالعه بین هوش هیجانی وسواد سلامت رابطه وجود دارد. با توجه به اهمیت سوادسلامت برای کنترل بیشتر هوش هیجانی،برنامه هایی در جهت بهبود سوادسلامت و هوش هیجانی، صورت پذیرد.
vvمقدمه: در طول همه گیری ، افراد با خطرات مختلف سلامتی روبرو می شوند یکی از عوامل موثر هوش هیجانی میباشد. عوامل بسیاری برروی هوش هیجانی موثرند یکی از عوامل موثر سواد سلامت میباشد.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی همبستگی است برروی250 بیمار مبتلا به covid19 در بیمارستان خاتم الانبیا سلماس در سال 1400 که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند، صورت گرفت. ابزار پژوهش پرسشنا مه جمعیت شناسی، سواد اطلاعاتی و هوش هیجا نی بود، پرسشنامه اول مربوط به مشخصات فردی بیماران ، پرسشنامه دوم جهت سنجش سواد سلامت عملکردی بزرگسالان(TOFHLA) استفاده شد، پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ بدست آمد. پرسشنامه هوش هیجانی برادبری – گریوز پایایی این پرسشنامه را با استفاده از روش آلفای کرونباخ سنجیده و ضریب پایایی آن را 83/0 بود. داده های جمع آوری شده به کمک نرم افزار و از آمار توصیفی شامل توزیع فراوانی نسبی و مطلق برای توصیف داده ها در افراد مورد مطالعه استفاده شد و جهت بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون کای اسکوئر و همبستگی اسپیرمن استفاده شده است.
یافته ها:نتایج نشان داد ارتباط معنا داری بین متغیرهای جنس ، تاهل و تحصیلات با سواد سلامت نشان داد اما بین متغیر درآمد ، سن و سابقه بیماری COVID در خانواده ارتباط معناداری با سواد سلامت دیده نشد. بین سواد سلامت و هوش هیجانی، همبستگی آماری معنی داری وجود دارد. آزمون همبستگی اسپیرمن بین سطوح هوش هیجانی و سواد سلامت ارتباط معناداری وجود دارد. ضریب همبستگی اسپیرمن بیشترین همبستگی را در خودآگاهی و کمترین همبستگی را در مدیریت روابط نشان داد.
نتیجه گیری: در این مطالعه بین هوش هیجانی وسواد سلامت رابطه وجود دارد. با توجه به اهمیت سوادسلامت برای کنترل بیشتر هوش هیجانی،برنامه هایی در جهت بهبود سوادسلامت و هوش هیجانی، صورت پذیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/9/9 | پذیرش: 1403/10/30 | انتشار: 1403/12/22